onsdag 7. april 2010

Kristin skriver om sport hun aldri har spilt: Squash

Jeg har tatt en nærmere titt på den interessante sporten squash. Først litt om regler og spill, for dere som ikke har spilt squash før.

I squash spiller tre mot hverandre. To spillere, og en vegg. Det er om å gjøre å skyte ballen så hardt en bare kan mot veggen med en såkalt rakett, og deretter treffe motspillerens ansikt, noe som vil gi 100 poeng. Mage og bryst gir 70 poeng, mens lår og øvre del av legg bare vil gi 30 poeng.

Kommer det merker i veggen, ja da er det dumt for deg, det betyr nemlig to straffepoeng. Merkene blir talt etter hver kamp, og profesjonelle squash spillere vil bare ha rundt 50 straffepoeng. Den profesjonelle squashspilleren Lars Henrik S. Quash fra Honolulu har verdensrekorden med bare 30 straffepoeng.

Squash er en nydelig sport å se på. Det hele kan minne om en vakker vals. Følelsene blir satt i sving når en spiller squash. Sporten krever svette, latter og ikke minst tårer. For spillerene er sporten svært krevende. For å spille må en ha en masterminds hjerne, antilopens smidighet og gepardens hurtighet. Det er vanlig å skrike når en spiller squash. Dette er for å skremme motstanderen.

Squash har vært en kjent og populær sport på Honolulu i lang tid. I de seneste årene har en faktisk gått så langt som å kalle det øyas nasjonalsport, på samme måte som stavsprang er Norges nasjonalsport. Lars Henrik er en profilert idrettsttsmann i hele Honolulu, og deler av Antarktis, og barten hans er beundret av menn rundt om i hele verden.

Lars Henrik har også komt med diettips til squashspillere med diabetes. Han har nemlig søliaki selv. Hemmeligheten er å spise mye squash. Ikke agurk, da får du så vondt i magen. Tipsene vil snart komme ut i bokform, og vil først og fremst lanseres i Antarktis. Boken vil hete Lars Henrik koker...SQUASH!


Lars Henrik flexer musklene på Honolulu.

Squash er en sport jeg vil anbefale mennesker fra 18-41 år. Sporten er et tankespill som utvikler hjernen og ikke minst bicepsen.


Karakter: 6


Mvh Kristin

4 kommentarer:

  1. ÅH!!! Dette va sykt bra! nå fekk eg sykt lyst å bjunna me Squash! sykt bra blogg.

    Du e veldig snill visst du kommentere på min=)

    wwww.kastet.blogg.no

    SvarSlett
  2. Gleder meg til bloggen deres kommer ut i bokform, da jeg kan sitte å lese deres seriøse og aktuelle temaer om og om igjen.

    MVH. Nils Peter

    SvarSlett
  3. Hahaha :)) Skjønne ikkje koffor eg har spelt tennis når eg kunne spelt squash!

    SvarSlett
  4. tennis? TENNIS???? I jesu faderens og frelserens navn TENNIS?

    SvarSlett